הדפסה

התפתחות קוגניטיבית

נכתב על ידי פנדות.

שתף

 

התפתחות קוגניטיבית היא שיפור ביכולת לחשוב, לפתור בעיות, לשקול בין שתי אופציות או להבין סיבות לתופעות. היכולת הקוגניטיבית עולה עם הגיל תוך כדי פעילות, משחק וגירוי של המוח והמחשבה.

 

התפתחות קוגניטיבית בגיל 3-0

בגיל הינקות התינוק חשוף לגירויים חדשים רבים. הוא מתרגל לגירוי ולאחר זמן מסויים כבר אינו מחשיב אותו לגירוי חדש.
מחקרים גילו שתינוק בגיל
3 חודשים השומע את קול אימו מגיב שונה מאשר הוא שומע קול אחר.
בגילאים
3-0 ההתפתחות הקוגניטיבית גדלה בעקבות חיקוי. בתחילה התינוק מסוגל לחקות רק פעולה שהוא עצמו עשה. כדי לעזור לו לעבור לשלב הבא של חיקוי מבוגר, על המבוגר לחקות את הילד – רק אז הילד יתחיל להבין כיצד לחקות פעולה של אדם אחר.
בהמשך יהיה ניסיון לחקות מילים וצלילים
. שלב זה מתחלק למספר שלבים כך שבכל שלב ישנה התפתחות היכולת הקוגניטיבית וביכולת לחקות מילים.
חיקוי הבעות פנים מתחיל גם הוא בגיל הינקות
. הילד יכול לחקות הבעות פנים גם אם אינו רואה את עצמו בראי.
הלמידה היא אפשרית כאשר הילד מוכן לקבל אותה
.
 

התפתחות קוגניטיבית בגיל 6-3

ילדים בגיל 6-3 מתקשים עדיין בחשיבה ביותר מממד אחד. הם בדרך כלל נתפסים על נתון אחד ומתקשים להוסיף נתון נוסף להבנת התמונה השלמה. למשל ילד בן 3 לא יבין שהכלב עם המסכה והכלב בלי המסכה הוא אותו הכלב.
זיכרון – אנו באופן טבעי משתמשים בטכניקה של שינון בכדי לזכור מספר פריטים באותו הזמן
. לילדים יש זיכרון חלש יותר משום שאינם יודעים להשתמש בטכניקה זו.
הבנה של עובדות – ילד יכול לחשוב שהירח זז ביחד איתו
. נכון, באמת נדמה שהירח זז יחד איתנו כשאנו הולכים או נוסעים במכונית. גם אם ננסה להסביר בכל דרך אפשרית, הילד לא ישתכנע באופן מוחלט שמדובר באשליה.
ילדים מצד שני עשויים להבין כיצד נעשה קסם טוב יותר ממבוגרים
. זאת משום שמוחם אינו מקובע ב"אפשרי" ואינו מקובע ברגש או במוסר. בסרט "יוקרה" ישנה סצנה בה קוסם "מועך" כלוב של יונה עם היונה בפנים. כולם חושבים שהיונה נעלמה באופן מסתורי, אך הילד שבקהל מבין שהקוסם מעך את הכלוב ביחד עם היונה והיא נהרגה.

הבנת סיבות תתאפשר מאוחר יותר
. בתחילה דברים יתפרשו כתופעה על טבעית ורק אחר כך הילד יבין את הסיבה הטבעית.
כאשר מעבירים מים מכוס צרה וגבוהה לכוס רחבה ונמוכה – האם כמות המים משתנה
? כמובן שלא אך לילדים בגיל 5 עדיין קשה להבין זאת. תרגול וצפייה חוזרת עשויים לפתח להם את ההבנה וההתפתחות הקוגניטיבית.

תפיסת מספרים

לילדים בגיל הגן נדמה ששני תפוחים גדולים הם יותר (במספר) משלושה דובדבנים קטנים. ניתן גם לשאול את השאלה האם יש יותר תפוחים או יותר פירות? - זה כבר יותר קשה – התשובה המהירה "פירות" תגיע בגיל 7.

כדי שילד ידע לספור כראוי הוא חייב להפנים מספר עקרונות
:
1.
יש לספור כל פריט פעם אחר בלבד.
2.
סדר המספרים הוא 1,2,3...
3.
המספר האחרון בתום הספירה הוא מספר הפריטים שנספרו.
4.
ניתן לספור כל סוג של אובייקטים וזה לא משנה מהו סוגם.
5.
הסדר של העצמים אינו רלוונטי.

תרגול של מיון עצמים לפי גודל
, צבע או צורה חשוב להתפתחות הקוגניטיבית – מתאים לגיל 3-4. מיון שמורכב מיותר מממד אחד יהיה אפשרי אחרי גיל 8. עד גיל 8 הילד יעשה מיון לפי ממד אחד ולאחר מכן יעשה מיון נוסף (תת-מיון) לפי הממד השני. למשל אם נגיד לילד להוציא את כל הצורות צהובות והעגולות, הוא יוציא קודם את כל הצורות הצהובות ורק לאחר מכן יחזיר את הצורות שאינן עגולות.

אני זוכר שבצעירותי כשהיינו יוצאים לטיול
, היינו משחקים במכונית בדרך ליעד משחק נחמד שאתם בטח מכירים. המשחק אומר שאחד חושב על חייה והאחרים צריכים לשאול שאלות של כן ולא עד לפיצוח. ילדים נוהגים לבזבז את השאלות שלהם על ניחושים כמו - “האם זה אריה?" או "האם זו ג'ירפה?". ככל שהגיל עולה כך היכולת לפתירת בעיות עולה והשאלות יתחלפו ב- “האם זה יונק?” או "האם החיה חיה בים?". תרגול משחק זה עשוי לחזק את ההתפתחות הקוגניטיבית.

לסיכום – ילדים יודעים ללמד את עצמם ולפתח את היכולות הקוגניטיביות שלהם בכוחות עצמם עד רמה מסויימת
. כדי לעזור להם מומלץ לגרות את מוחם במשחקים וביצירה הדורשת דיוק והבנה של שלבים.
אנו בפנדות מדגישים את הערך המוסף של מוצרינו
. אם תראו על מוצר שלנו את הסמל התפתחות קוגניטיבית תוכלו להבין שמדובר במוצר היכול לשפר את היכולות הקוגניטיביות של ילדכם. למשל על ערכת אוריגמי חיות שלנו מטבע סמל זה. אוריגמי דורש קיפול נייר, הבנת הוראות וידיעה של סדר המספרים. הערכה מאפשרת הצלחה בקלות יחסית ומוגדרת לגיל צעיר או למתחילים.
אני מקווה שעזרנו ושנמשיך לעזור לילדים של העתיד
. לשמחתנו ילדים כלכך נהנים מזה.
ניתן לקרוא עוד על התפתחות קוגניטיבית מתוך אתר ויקיפדיה